Forbrukerhjelp
BankklagenemndaPrivatpersoner kan klage til Bankklagenemnda ved tvister med banken.
ForbrukerombudetForbrukerombudet kontrollerer at reklame ikke er i strid med markedsføringsloven og kan gripe inn mot urimelige metoder for markedsføring. Forbrukerombudet fører også kontroll med standardkontrakter i forbrukerforhold.
ForbrukerrådetForbrukerrådet er interesse- og serviceorganisasjonen for alle forbrukere i Norge.
ForbrukertvistutvalgetForbrukertvistutvalget (FTU) er en statlig myndighet. Utvalget fungerer omtrent som en domstol. Dets hovedoppgave er å avgjøre tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og saker om angrerett.
ForsikringsklagekontoretHer kan du få gratis bistand hvis du ikke kommer til enighet med ditt forsikringsselskap om forsikringsoppgjøret.
MarkedsrådetMarkedsrådet er en statlig myndighet. Dets hovedoppgave er å avgjøre klager på markedsføring. En sak må alltid først behandles av enten Forbrukerombudet, Sosial- og helsedirektoratet eller Statens medieforvaltning.
Markedsrådets vedtak er endelige og kan bare settes til side av de ordinære domstoler.
Norsk ReiselivsForumNRF er en organisasjon som dekker reisebyråer, reisearrangører, transportører og andre bedrifter som jobber inn mot det nasjonale og internasjonale reiselivsmarkedet. På dette nettstedet finner du bl.a. informasjon om reklamasjonsnemnder for pakkereiser og rutefly.
TeletorgrådetTeletorgrådet er uavhengig av aktørene på teletorgmarkedet og har som oppgave å håndheve det samlede regelverket for dette markedet. Teletorgrådet har som hovedoppgave å føre tilsyn med teletorgtjenester og behandle klager på teletorgtjenester.